úterý 4. února 2014

Recenze: U2 - Invisible Singl

ilustrační obrázek nové písničky U2
Irské rockové uskupení U2 patří k nejpopulárnějším kapelám současnosti. Není tak divu, že jejich každý nový počin je bedlivě sledován. Od vydání posledního řadového alba "No Line On The Horizon" uteklo už dlouhých pět let, a tak po spekulacích a následném potvrzení o práci na materiálu pro novou desku očekávání ještě stoupla. Naposledy o sobě kapela dala vědět v souvislosti s filmem "Mandela: Long Walk to Freedom" z konce minulého roku, ke kterému kapela složila písničku s názvem "Ordinary Love". Ta potěšila a dávala tušit, že U2 stále mají co říct.

Během přestávky letošního Super Bowlu, který proběhl na začátku února, měla premiéru další anoncovaná novinka od U2, a to sice singl s názvem "Invisible", který zazněl v reklamě na Bank of America a Bonovu nadaci RED, která pomáhá lidem s AIDS, malárií a tuberkulózou. V rámci kampaně je písničku možné stáhnout zcela zdarma na iTunes do dnešní půlnoci. Jak nová písnička zní? Mdle.

"Invisible" je totiž podle nás přesným opakem toho, čím byla "Ordinary Love" pro film o Nelsonu Mandelovi, protože, zatímco ta disponovala emocemi, hloubkou a tradičním zvukem U2, "Invisible" jakoby byla složena z posledních tvůrčích sil. Do tradiční rockové složky navíc nesympatickým způsobem zasahují elektro-syntetické tóny. I Bonův zpěv je jaksi unavený, alespoň že refrén "There Is No End" celkem obstojí. Celá písnička se však pomálu táhne ke konci na místo toho, aby postupně gradovala a utvářela atmosféru.

Dle Bonových slov je "Invisible" první dokončenou písničkou z nového alba, které by mělo dorazit v průběhu roku, a proto se jako první objevila k poslechu na internetu, nejedná se tedy o singl alba v pravém smyslu slova, což by mohlo vysvětlovat "nehitovost" písničky, která může ve finálním konceptu alba fungovat skvěle. Song jako jednotlivina ale zatím působí spíše jako vata, jako element vyplňující prostor mezi jednotlivými písničkami, nikoliv jako dechberoucí hitovka kapely, která na poli rocku působí několik desetiletí a má miliony fanoušků po celém světě. Snad se celé album neponese ve stejně unaveném duchu jako "Invisible", pak by se totiž mohlo stát, že se U2 stanou neviditelnými a zcela přehlédnutelnými.

hodnocení: 3/5