úterý 21. ledna 2014

Recenze: Michal Ajvaz - Lucemburská zahrada

Michal Ajvaz patří mezi přední české spisovatele náročné beletrie. Mezi poslední autorovy kousky i kniha s názvem "Lucemburská zahrada" z roku 2011, která si odnesla v roce 2012 ocenění Magnesia Litera jako Kniha roku 2012. Kniha líčí příběh muže jménem Paul, učitele, který při přípravě materiálu k výuce zadá do Google vyhledávače nesprávné heslo. Hledání ho pak zavede do zcela neznámých vod internetu a ovlivní jeho skutečný život. Během těchto událostí prožije nejšťastnější, zároveň ale i nejsmutnější okamžiky svého života. Děj se odehrává především ve Francii, odvine se ale i do exotičtějších koutů světa.

Kniha žánrově spadá do magického realismu, a proto se v příběhu budou dít věci na hraně skutečného a imaginárního světa. Čtenář mnohdy nemá jasno, zda to, co se právě odehrává je realita nebo jen sen, zda jde o fantazii nebo skutečnost. Důležité však je, že v příběhu se nikdy neztratí, protože Ajvaz knihy vrství srozumitelně a přehledně. "Lucemburská zahrada" se vyjímá naprosto brilantním stylem a jazykem. Ajvaz ovládá češtinu bez větších problémů, a tak se celek výborně čte. Vzhledem k tomu, že i dobře dávkuje příběh a především jednotlivé vrstvy knihy, čtenář má pocit, jakoby neustále objevoval něco nového.

Zajímavý příběh, zachycení snových a fantaskních nálad a pocitů, spletité vztahy, trocha filosofie, odkazy na současnou kulturu, proudy vědomí a myšlenek - to všechno jsou přívlastky, které vystihují "Lucemburskou zahradu". Pakliže máte Ajvazovy knihy v oblibě, neváhejte a "Lucemburskou zahradu" přečtěte, nebudete totiž zklamaní, protože autor pokračuje v linii, kterou nastolil v několika předcházejících knihách. Jako seznámení s autorem "Lucemburská zahrada" poslouží rovněž výborně.

hodnocení: 4/5